23-03-2016, Valpromaro - Lucca

Om 06:45 klopt Mario op de deur van onze slaapzaal met de vraag of we thee of koffie willen. Om zeven uur zitten we in de keuken aan het door Mario klaar gezette ontbijt. Gisteren kreeg Mario van ons 5 sterren voor het avondeten. Voor het ontbijt moet Mario minimaal 3 sterren inleveren. Het is voor Nederlandse begrippen karig. Eigen schuld dikke bult, hadden we zelf maar iets te eten mee moeten nemen. Wij nemen afscheid van de zeer gastvrije en vriendelijke Mario en om 7:30 uur zijn we al aan de wandel. Om 11:15 uur komen wij via bospaden en kleine asfaltwegen aan in Pont San Pietro waar we ons een cappuccino gunnen.Van hieraf kunnen we over een rustige onverharde weg op ons gemak langs de rivier de Serchio richting Lucca lopen. Als we om 12:30 door de noordelijke stadspoort, de Porta Santiago Donato Lucca binnen lopen komen we in een totaal andere wereld. Groepen toeristen sjokken achter reisleiders die bordjes omhoog houden zodat ze herkenbaar zijn. De prijzen zijn binnen de stadsmuren van Lucca ca. 200% hoger dan er buiten. Op de mooie Piazza Amfiteatro eten we iets en de hogere prijzen nemen we maar voor lief. Als Anny tijdens het betalen, als een volleerde accountant, het bonnetje controleert blijkt dat de berekende prijzen voor de gerechten een stuk hoger zijn dan op de menukaart staat. Als wij dit bij de ober reclameren volgt de ingestudeerde verbaasde reactie dat het een vergissing is. Als ook de mensen uit Denemarken, aan het tafeltje naast ons, het zo even betaalde bonnetje dan maar eens grondig bekijken moet de "acteur" ook hier zijn toneelstukje opvoeren en geld teruggeven. De familie list en bedrog is hier goed vertegenwoordigd. Snel weg hier! Ruim 1 km buiten het oude ommuurde centrum van Lucca overnachten wij prinsheerlijk in hotel Stipino. Wij eten vorstelijk in de Pizzeria er tegenover en dat allemaal voor heel normale prijzen en de berekende prijzen kloppen ook nog.

Als je snel rijk wilt worden door toeristen op te lichten dan begin je zelf een zaak in het oude centrum Lucca.

annelies zei

Hoi Annie en Hub, zo te zien alweer een mooie wandelroute met veel verrassende anekdotes! @ heel veel beterschap met je "plasprobleem". Vervelend! Ps. kun je nog kleren gebruiken voor in je boetiek? Nog veel wandelplezier, we blijven jullie volgen!